Doradca rowerowy - dobrze jeżdżę, lubię jeździć

Utworzono06.04.2021
Doradca rowerowy - dobrze jeżdżę, lubię jeździć

Postanowiliśmy przygotować dla Ciebie doradcę rowerowego. Przyda się w wielu sytuacjach, gdy np. Nie wiesz, jak sobie radzić z rowerem i nie chcesz niepotrzebnie włamać się do serwisu z powodu „pęknięcia”. Ale czasami ważne jest, aby pozostawić decyzję i pracować profesjonalnemu technikowi, który już wie, jak to zrobić. Dowiesz się też z naszego „przewodnika”. Więc celowo, jaka jest Twoja wiedza na temat jazdy na rowerze?

Cyklo rádce vám poradí, jak na tlumiče.

 

1. Czy chcesz wiedzieć, jak dobierać poszczególne komponenty?

2. A może interesuje Cię, jak idealnie zadbać o poszczególne części roweru? Kiedy udać się do serwisu , czy też możesz samodzielnie zająć się rowerem?

3. A może po prostu lubisz jeździć na rowerze i chcesz ponownie nauczyć się czegoś nowego i mieć ogólny zarys?

Jeśli chociaż raz odpowiedziałeś TAK , to jesteś tutaj i możemy razem przeskoczyć do pierwszej części naszego cyklu Doradca Rowerowy - jeżdżę dobrze, lubię jeździć.

 

Spójrzmy najpierw na amortyzatory . Ich podział, funkcjonalność, mechanizm, a przede wszystkim sposób dbania o amortyzatory, aby Cię w nim nie zostawiały.

Ukázka tlumiče. Tlumič Rock Shox, který najdete u nás na e-shopu.

 

3 cechy, jak wybrać amortyzator do roweru

Właściwy amortyzator należy dobrać na podstawie:

Długości amortyzatorów / mocowania amortyzatorów

Rodzaj zawieszenia

Serwis i akcesoria

Długość i montaż amortyzatorów

Długość musi pasować do konkretnej ramy, ponieważ geometria koła i sama oś tłumienia jest obliczana dla danego amortyzatora. Nieprawidłowa długość amortyzatora może ograniczyć zakres tłumienia lub zniszczyć ramę przy pełnym zawieszeniu.

Choć wszyscy znali długości amortyzatorów w milimetrach, czyli w układzie metrycznym, zawsze było to przeliczenie długości w calach, bo tak od początku oznaczano amortyzatory. Wyglądało to na przykład na 6,5 x 1,5 ", 7,875 x 2,0", 8,5 x 2,5 cala, przy czym pierwszy z nich to długość amortyzatora, a drugi jego skok lub długość tłoczyska.

Amerykanie czy Brytyjczycy ułatwili to dzięki systemowi calowemu, reszta z nas zamieniła to na milimetry. Najprostszym pomiarem był zatem wymiar OKO-OKO i odpowiednio dobieraliśmy nowy tłumik.

Z biegiem czasu na rynku pojawiło się więcej rodzajów mocowań i różnych szerokości amortyzatorów. Dlatego zalecamy znalezienie rysunku istniejącego tłumika i porównanie go z wybranym. W przypadku jakichkolwiek niejasności zalecamy skontaktowanie się z nami.

 

Rodzaj zawieszenia

Rodzaj zawieszenia dzieli się na amortyzatory pneumatyczne i sprężynowe.

Przepustnice powietrza

Przepustnice powietrza są znacznie bardziej uniwersalne ze względu na możliwość stosunkowo szybkiej regulacji sztywności za pomocą pompy . Ze względu na swój liniowy charakter amortyzatory są lepsze dla kół o niższym skoku. Działanie liniowe oznacza, że podczas pracy klapa zawsze działa z tą samą siłą oporu. Cecha ta szczególnie sprawdza się przy niższych uderzeniach, gdzie nie ma ryzyka dużych skoków, ale chcemy wykorzystać pełny zakres tłumienia w terenie podczas jazdy. Są też dużo lżejsze. Progresywność, czyli większe krzepnięcie amortyzatora podczas zanurzania się w skoku, można rozwiązać za pomocą plastikowych żetonów, które wkłada się do amortyzatora.

 

Amortyzatory sprężynowe

To nie jest wiosna, jak wiosna. Nie oczekuj cudów od taniego. Dobrze też, jeśli amortyzator sprężynowy ma kilka rodzajów ustawień . Sprężyna jest generalnie bardziej wrażliwa na bodźce docierające do niej z tylnego koła. Reaguje trochę szybciej niż powietrze. Nie chodzi o szybkość powrotu lub odbicia, ale o szybkość samej reakcji. To setki sekund, ale przy dłuższej jeździe i porównaniu zaczyna się to dostrzegać.

Kolejną ważną cechą jest zachowanie charakteru sprężyny nawet pod obciążeniem . Przykładem jest długie opadanie, kiedy przepustnica zmienia swoje zachowanie i twardnieje pod wpływem ogrzewania. Sprężyna, ponieważ nie wyskakuje w powietrzu, jest prawie niezmieniona podczas dłuższych zjazdów i ogrzewanie nie ma na nią wpływu. Amortyzatory sprężynowe mogą być liniowe lub progresywne. Jednak są one przede wszystkim dostrojone do wyższej progresywności , ponieważ są używane w rowerach zjazdowych lub enduro, gdzie jest wystarczająco dużo miejsca w skoku, aby dostroić zachowanie amortyzatora.

 

Serwis amortyzatorów i innych akcesoriów

Integralną częścią roweru górskiego są amortyzatory, dzięki którym możemy cieszyć się przyjemnością jazdy nawet w trudnym terenie. Jednak widelec i amortyzator, podobnie jak inne części roweru, wymagają odpowiedniej pielęgnacji, aby służyć i amortyzować wstrząsy, których nie mogą złapać nasze ręce lub nogi. Każdy producent podaje nieco inne odstępy czasu, po których zaleca się serwisowanie amortyzatorów.

Ogólnie rzecz biorąc, elementy te powinny być serwisowane co najmniej 1-2 razy w roku, w zależności od intensywności pracy koła. Co najmniej, co możesz zrobić dla swoich widelców i amortyzatorów, to regularnie wymieniać olej, aby widelec działał (tłumienie i blokowanie). Brud dostaje się do widelca, choć na pierwszy rzut oka nie jest to oczywiste, a to może powodować np. Problemy w postaci postrzępionych ślizgów wewnętrznych nóg widelca. Wymiana tej części nie jest tania, więc płać regularne kontrole i uważaj.

Podobne zasady należy stosować w przypadku teleskopowych sztyc. Regularne czyszczenie i smarowanie przedłuża żywotność teleskopowej sztycy.

Jako autoryzowane centrum serwisowe RockShox wykonujemy wszelkie prace serwisowe przy widelcach, amortyzatorach oraz teleskopowych sztycach podsiodłowych. Zespoły tłumiące innych producentów, takich jak Fox, SR Suntour, CaneCreek, DVO i innych, również nie są dla nas przeszkodą.

 

Czy mogę coś zrobić sam?

Tak, możesz. Jedyne, co każdy może zrobić, to po każdej jeździe wycierać ślizgacze i górną część uszczelki z widocznych zabrudzeń czystą, suchą i nietłustą szmatką. Następnie weźolej silikonowy ( nigdy NE Teflon ), spryskaj nim szybowce, kilkakrotnie sprężynuj i wytrzyj ponownie czystą, suchą i nietłustą szmatką. Ta czynność zajmie ułamek czasu, ale przedłuży żywotność tłumienia . Podobne zasady należy stosować w przypadku teleskopowych sztyc. Regularne czyszczenie i smarowanie przedłuża żywotność amortyzatora i sztycy.

 

 

 

0 x
Głosować można po zalogowaniu
pozor
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online: v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací zde.

Ustawienia szczegółoweZezwól na wszystkoOdrzuć wszystko
popuplogo
CHCETE BÝT V OBRAZE?
ODEBÍREJTE NOVINKY CYCOLOGY
Stačí se přihlásit k odběru našeho pravidelného newsletteru a sleva 100 Kč na první nákup je vaše!
*Sleva lze uplatnit při nákupu nad 1000 Kč
CHCĘ RABATU