Opony to ważna część roweru, bez której nie możemy się obejść. Czy to rowery górskie, czy szosowe . Rzućmy okiem na główne kryteria, według których wybieramy kurtki:
1. Opony do roweru w zależności od średnicy kół
2. Styl jazdy jest ważnym kryterium doboru opon
3. Wybierz okładkę również w zależności od rodzaju powierzchni
4. Szerokość i waga kurtki
5. Jakość materiału
6. Konstrukcja stopy – kevlar lub składana
7. Wykonanie – z duszą czy bez?
Przyjrzyjmy się razem rowerom górskim:
Pierwszym kryterium wyboru kurtki jest wybór odpowiedniego rozmiaru. Obecnie są to opony w rozmiarach 29", 27,5" i 26".
Przy wyborze kładziemy nacisk na Twój styl jazdy. Jeśli mówimy o rowerach górskich, to są to rodzaje opon:
Idealny, jeśli zbliża się wyścig lub chcesz, aby ładnie toczył się podczas jazdy. To, na co patrzymy najbardziej, to próbka opony , aby dobrze wyszła. Kolejnym ważnym parametrem jest waga samego pocisku, która dla lżejszych wersji pocisków wynosi poniżej pół kilograma. Ale bądź ostrożny, tutaj jest większe ryzyko defektu.
Opony All Mountain wybieramy głównie do jazdy technicznej. Kładziemy nacisk na przyczepność, trwałość , a nie na wagę skorupy, która może zbliżyć się do kilograma. Są to jednak wciąż opony, na których wybieramy się na przejażdżkę z tym, że na rowerze podjedziemy też pod górkę, więc nawet opony enduro muszą toczyć się stosunkowo dobrze.
Przykładem opony enduro może być seria modeli Maxxis Minion.
Płaszcze, które mają jedno zadanie. Sprowadzić jeźdźca w dół z wymogiem jak największej przyczepności i oporu . Są zbudowane dla największego możliwego obciążenia. Waga odgrywa w tym przypadku minimalną rolę.
Typowe nawierzchnie, według których dzielimy styl jazdy to: droga, błoto, nawierzchnia piaszczysta, nawierzchnia kamienista, nawierzchnia mieszana i nawierzchnia twarda.
Na podstawie próbki powłoki postrzegamy jej zachowanie na danej powierzchni. Przykładem może być opona szosowa , która najlepiej zachowuje się na drodze dzięki minimalnemu wzorowi na oponie, a co za tym idzie maksymalnej powierzchni styku z klockiem.
Przy wyborze zalecamy zastanowienie się nad przeważającą nawierzchnią, po której jeździsz .
Podstawowym wymiarem jest zawsze średnica koła , drugim jest szerokość samej opony.
Wybór szerokości opony zależy wyłącznie od Ciebie, ale powinieneś również zwrócić uwagę na szerokość felgi. Producenci mają różne szerokości obręczy zalecane dla różnych szerokości opon. Szerokości opon wahają się od 17 mm w przypadku opon szosowych do szerokości przekraczających 4,5” (11,5 cm) w przypadku motocykli typu fatbike. Wśród nich znajdziemy opony do rowerów gravelowych , trekkingowych i górskich .
Waga opony jest niewątpliwie ważna dla ostatecznego odczucia z jazdy. Im niższa waga, tym rower będzie „lżejszy”. Ale uważaj na defekty, przy tak lekkich oponach zdarzają się one coraz częściej.
W przypadku opon rolę odgrywa wartość EPI (końcówki na cal) lub TPI (gwinty na cal). TPI lub liczba wątków na cal kwadratowy. Im wyższy wskaźnik TPI, tym bardziej podatna i lepsza wydajność opony oraz niższa waga.
Stopa = krawędź, która utrzymuje oponę w obręczy. Stopę dzielimy na
Kurtki kevlarowe należą do droższych, ale lżejszych rodzajów kurtek. Są łatwiejsze w montażu i lepiej pasują do obręczy. W większości przypadków pocisk z kevlaru można założyć bez użycia dźwigni montażowych.
Kurtkę z kevlarowym obcasem można złożyć. Dodatkowo skorupa ze stopką drucianą nie daje się złożyć.
W dzisiejszych czasach do wyboru mamy dwa rodzaje kurtek, a mianowicie takie, których używamy klasycznie z duszą lub po prostu bez duszy. Jeśli chodzi o peleryny duszy, prawdopodobnie nie jest wielką niespodzianką, że potrzebujemy duszy. Nic więcej.
W przypadku opon bezdętkowych sama opona nam nie wystarczy. Niezbędne jest posiadanie felgi przeznaczonej również do użytku bezdętkowego, wentyli bezdętkowych oraz uszczelniacza bezdętkowego.
Zaletą systemu bezdętkowego jest to, że eliminujemy ryzyko przebicia dętki przez obręcz, dzięki czemu możemy sobie pozwolić na jazdę z niższym ciśnieniem w oponach. Dzięki temu jest lepszy kontakt z terenem, lepsza przyczepność i większy komfort podczas jazdy. Kolejną zaletą jest to, że w przypadku wady, uszczelniacz znajdujący się wewnątrz osłonki ma dobrą zdolność do uszczelniania mniejszych wad, np. klasyczne przebicie dętki kolcem nie powinno powodować żadnych zmarszczek na czole w przypadku systemu bezdętkowego.
Wiele opon Kevlar jest przeznaczonych do użytku bezdętkowego. W 99% przypadków można to rozpoznać po tym, że jest napisane na boku kurtki. Najczęściej spotkasz skróty takie jak TR, TLR, TLE, TL, UST, TNT .
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací zde.