Poniżej znajdują się podstawowe zalecenia i układy ułatwiające orientację podczas wyboru odpowiednich kół splątanych.
Wybierając koła splecione rozwiązujemy:
Koła splątane dzielą się na:
Enduro ,
Drogowe/Żwirowe i inne.
Wybór podzieliliśmy dla Ciebie na dwa warianty. Pierwsza opcja to wybór dla rowerów górskich, a druga opcja to wybór dla rowerów szosowych/szutrowych .
Do rowerów górskich MTB i Enduro rozwiązujemy rowery splątane w rozmiarach 26” , 27,5” i 29” . Przede wszystkim wybieramy średnicę splątanych rowerów, których używamy na naszym rowerze. Istnieją również warianty zastosowania w wersji soul lub wersji bezdętkowej (TLR / Tubeless Ready).
Po wybraniu średnicy koła musimy zawęzić wybór do rodzaju mocowania w ramie . Szybkozamykacz lub oś stała.
Dzielimy oś stałą według szerokości piasty:
przód tył
Szybkie zwolnienie 5x100mm 5x135mm ( nie poniżej ilustracji)
Świetlik (stary) 15x100mm 12x142mm
Wzmocnienie 15x110 12x148mm
DH / Super Boost 12x157mm
Dawny standard zakładał noszenie węższych obręczy, gdzie wewnętrzna szerokość obręczy wynosiła 18-21 mm, i tak jest do dziś nawet w przypadku motocykli turystycznych XC. Współczesny trend cross country polega na tym, że do rowerów górskich MTB wybieramy już szersze obręcze o szerokości 22-28 mm, ponieważ zaczęto również używać szerszego obuwia.
Enduro i downhill używają najszerszych obręczy w zakresie 25-35 mm . Zależy to więc przede wszystkim od szerokości opon, które nosimy/będziemy nosić na rowerach. W celu określenia odpowiedniej szerokości opony brana jest pod uwagę wewnętrzna szerokość felgi.
Szerokość osłonki jest zwykle podawana w calach, podobnie jak średnica osłonki (1 cal = 2,54 cm). Obręcze TLR pozwalają nam nie używać dętek podczas używania opon TLR. Zaletą jest lepsza trakcja opony , bardziej komfortowa jazda oraz mniejsze ryzyko uszkodzenia, zwłaszcza uszkodzenia opony o felgę do oporu.
Poniższa tabela może pomóc w doborze odpowiedniej szerokości felgi. (Tabela ma jedynie charakter poglądowy)
Rowery szosowe dzielą się na Dušová, Galušková i tubeless (TLR).
Dalszy podział na hamulec - V-brake i na hamulce tarczowe ( centerlock lub 6 otworów ).
Oparte na mocowaniu - na szybkozłączce lub na stałej osi.
przód tył
Szybkie zwolnienie 5x100mm 5x135mm
Oś stała 12x100mm 12x142mm
W celu doboru opon do właściwego „koła żwirowego” (Gravel wheel) proponuje się wybór większych szerokości felg, gdyż zakłada się stosowanie szerszych opon. Załączona tabela oparta jest na standardzie ETRTO i nie może być traktowana jako pojedynczy dogmat. Można go jednak użyć, gdy wahasz się wybrać odpowiednią oponę rowerową (VLP) w zależności od szerokości obręczy.
W przypadku jazdy szosowej/szutrowej szerokość obręczy podana jest w milimetrach jak w MTB. Jednak opony nie są w calach, ale w mm (w przeciwieństwie do MTB).
Dla bardziej wymagających kombinacji polecamy wymyślanie indywidualnych rozwiązań . Oczywiście można też uwikłać rowery według własnych pomysłów. Nie bój się z nami skontaktować. I jak zawsze, jeśli potrzebujesz porady w jakiejkolwiek sprawie, jesteśmy tu dla Ciebie i chętnie Ci doradzimy.
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací zde.