Hamulce dzielimy na kilka rodzajów
Hamulce typu V na rowerze górskim
Istnieją dwa rodzaje hamulców tarczowych , hamulce mechaniczne i hydrauliczne. W większości przypadków w swoim rowerze znajdziesz hydrauliczne hamulce tarczowe. W takich przypadkach siła hamowania jest przenoszona z dźwigni za pomocą płynu w układzie zamkniętym na zacisk hamulcowy, gdzie piasek dociska klocki hamulcowe do tarczy hamulcowej.
Oczywiście najważniejsze dla samego użytkownika jest to, że hamulce po prostu hamują. Osiągniemy to, jeśli mamy w porządku klocki , tarcze i nie mamy systemu napowietrzania.
Jeśli musisz krwawić, musisz zdecydować, który płyn napełni Twoje hamulce. Mamy przede wszystkim dwa rodzaje płynów - płyn hamulcowy DOT (używany na przykład do hamulców Sram) lub olej mineralny (używany w hamulcach Shimano)
Są to dobra konsumpcyjne, a układ hamulcowy na pewno będzie częścią, którą wymieniasz najczęściej. Ważne jest, aby monitorować prawidłowy moment obrotowy podczas wymiany, aby w najlepszym przypadku zapobiec uszkodzeniu tarczy/hamulca lub nieprzyjemnemu upadkowi spowodowanemu niewystarczającą siłą hamowania w najgorszym przypadku.
W niektórych przypadkach dobór klocków hamulcowych może być dość skomplikowany. Najprościej jest zdemontować tabliczki, bardzo często mają na nich napisany znak, a następnie wybrać według nich nowe. Może to być dla kogoś skomplikowane, w takim przypadku zalecamy zlecenie wymiany przez centrum serwisowe.
Oprócz prawidłowego typu, który pasuje do zacisku naszych hamulców, rozwiązujemy również ich mieszankę. Najczęściej stosowane są dwa rodzaje: polimerowe ( organiczne ) lub spiekane (metaliczne). W przypadku klocków polimerowych są to klocki o cichszej pracy, niższej żywotności i są dużo bardziej delikatne dla tarcz, natomiast klocki spiekane są bardziej słyszalne podczas hamowania i dają tarczom dużo więcej "pracy", ale z kolei wytrzymują dużo dłużej i mają bardzo dobrą skuteczność hamowania.
W przypadku tarcz hamulcowych przede wszystkim decydujemy o stylu, w jakim są montowane na piaście. Posiadamy dwa rodzaje mocowania, zamek centralny oraz 6 otworów. Interesuje nas też jaka mamy/chcemy mieć średnicę koła. Kolejnym parametrem jest zdolność tarczy do radzenia sobie z płytami spiekanymi. Niektóre płyty nie są przystosowane do tego typu wkładek i może się zdarzyć, że wkładki wytrzymają dłużej niż płyty.
W przypadku hamulców MTB V-brake siła hamowania przekazywana jest z dźwigni na mechanizm hamulcowy za pomocą linki. Mechanizm następnie dociska klocki hamulcowe do obręczy. Konieczne jest sprawdzenie zużycia klocków, felgi, ale w przeciwieństwie do układu hydraulicznego nie ma problemu z zapowietrzeniem, z drugiej strony linka hamulcowa może się zapychać lub linka może korodować.
Siła hamowania przenoszona jest na felgę za pomocą gum hamulcowych (klocków)
Jeszcze kilka lat temu hamulce szosowe były podobne do hamulców do rowerów górskich z innym typem szczęki hamulcowej, ale w tym czasie hamulec tarczowy zyskuje również na popularności w rowerach szosowych.
W tej chwili hamulce Cantilever prawie zniknęły i są używane głównie w kolarstwie przełajowym. Pozwalają na większe przenikanie brudu i bardzo silny efekt hamowania. Dalszy opis prawdopodobnie nie będzie potrzebny, więc pokażemy je tylko na zdjęciu.
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací zde.