Rowerzysta - Jak wybrać hamulce rowerowe i na co zwracać uwagę?

Utworzono19.07.2021
Rowerzysta - Jak wybrać hamulce rowerowe i na co zwracać uwagę?

Jeśli mówimy o jednej rzeczy, która musi działać w 100% na rowerze, to są hamulce , pociąg przez to nie przejeżdża. W wielu przypadkach sprawnie działające hamulce uchronią nas przed nieprzyjemnym upadkiem lub kolizją, a miło wiedzieć, że gdy ich potrzebujemy, zatrzymają nas w kryzysie.

Cyklorádce - jak vybrat brzdy nakolo

 

Hamulce dzielimy na kilka rodzajów

Dysk

Hamulce typu V na rowerze górskim

Hamulce drogowe

 

Tarcze hamulcowe

Istnieją dwa rodzaje hamulców tarczowych , hamulce mechaniczne i hydrauliczne. W większości przypadków w swoim rowerze znajdziesz hydrauliczne hamulce tarczowe. W takich przypadkach siła hamowania jest przenoszona z dźwigni za pomocą płynu w układzie zamkniętym na zacisk hamulcowy, gdzie piasek dociska klocki hamulcowe do tarczy hamulcowej.

Oczywiście najważniejsze dla samego użytkownika jest to, że hamulce po prostu hamują. Osiągniemy to, jeśli mamy w porządku klocki , tarcze i nie mamy systemu napowietrzania.

Jeśli musisz krwawić, musisz zdecydować, który płyn napełni Twoje hamulce. Mamy przede wszystkim dwa rodzaje płynów - płyn hamulcowy DOT (używany na przykład do hamulców Sram) lub olej mineralny (używany w hamulcach Shimano)

Kotoučové brzdy pro vaše jízdní kolo

Naramienniki

Są to dobra konsumpcyjne, a układ hamulcowy na pewno będzie częścią, którą wymieniasz najczęściej. Ważne jest, aby monitorować prawidłowy moment obrotowy podczas wymiany, aby w najlepszym przypadku zapobiec uszkodzeniu tarczy/hamulca lub nieprzyjemnemu upadkowi spowodowanemu niewystarczającą siłą hamowania w najgorszym przypadku.

W niektórych przypadkach dobór klocków hamulcowych może być dość skomplikowany. Najprościej jest zdemontować tabliczki, bardzo często mają na nich napisany znak, a następnie wybrać według nich nowe. Może to być dla kogoś skomplikowane, w takim przypadku zalecamy zlecenie wymiany przez centrum serwisowe.

Oprócz prawidłowego typu, który pasuje do zacisku naszych hamulców, rozwiązujemy również ich mieszankę. Najczęściej stosowane są dwa rodzaje: polimerowe ( organiczne ) lub spiekane (metaliczne). W przypadku klocków polimerowych są to klocki o cichszej pracy, niższej żywotności i są dużo bardziej delikatne dla tarcz, natomiast klocki spiekane są bardziej słyszalne podczas hamowania i dają tarczom dużo więcej "pracy", ale z kolei wytrzymują dużo dłużej i mają bardzo dobrą skuteczność hamowania.

 

Koła

W przypadku tarcz hamulcowych przede wszystkim decydujemy o stylu, w jakim są montowane na piaście. Posiadamy dwa rodzaje mocowania, zamek centralny oraz 6 otworów. Interesuje nas też jaka mamy/chcemy mieć średnicę koła. Kolejnym parametrem jest zdolność tarczy do radzenia sobie z płytami spiekanymi. Niektóre płyty nie są przystosowane do tego typu wkładek i może się zdarzyć, że wkładki wytrzymają dłużej niż płyty.

 

Brzdové kotouče pro vaše jízdní kolo Brzdové kotouče pro vaše jízdní kolo

 

Hamulce typu V MTB

W przypadku hamulców MTB V-brake siła hamowania przekazywana jest z dźwigni na mechanizm hamulcowy za pomocą linki. Mechanizm następnie dociska klocki hamulcowe do obręczy. Konieczne jest sprawdzenie zużycia klocków, felgi, ale w przeciwieństwie do układu hydraulicznego nie ma problemu z zapowietrzeniem, z drugiej strony linka hamulcowa może się zapychać lub linka może korodować.

Siła hamowania przenoszona jest na felgę za pomocą gum hamulcowych (klocków)

 

V-brzdy pro vaše jízdní kolo Brzdové špalky pro vaše jízdní kolo V-brzdy na vaše jízdní kolo

 

 

Hamulce drogowe

Jeszcze kilka lat temu hamulce szosowe były podobne do hamulców do rowerów górskich z innym typem szczęki hamulcowej, ale w tym czasie hamulec tarczowy zyskuje również na popularności w rowerach szosowych.

 

Silniční brzdy pro vaše jízdní kolo Silniční brzdy pro vaše jízdní kolo

 

Hamulce Cantilever  

W tej chwili hamulce Cantilever prawie zniknęły i są używane głównie w kolarstwie przełajowym. Pozwalają na większe przenikanie brudu i bardzo silny efekt hamowania. Dalszy opis prawdopodobnie nie będzie potrzebny, więc pokażemy je tylko na zdjęciu.

 

Cantilever brzdy jsou už téměř vymizelé

 

0 x
Głosować można po zalogowaniu
pozor
Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online: v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte. Více informací zde.

Ustawienia szczegółoweZezwól na wszystkoOdrzuć wszystko
popuplogo
CHCETE BÝT V OBRAZE?
ODEBÍREJTE NOVINKY CYCOLOGY
Stačí se přihlásit k odběru našeho pravidelného newsletteru a sleva 100 Kč na první nákup je vaše!
*Sleva lze uplatnit při nákupu nad 1000 Kč
CHCĘ RABATU